Systém VAH - Kouzlo roleplayingu

Co vás zajímá nejvíce

Historie světa (25) Místopis (29) Povídky (45) Hrdinové (21) Systém VAH (12) Bestiář (35) Nové rasy (28) Náboženství (14) Doplňky (7) Larpy a jiné aktivity (14)

Celkem hlasů: 230

Kniha návštěv

Kouzlo roleplayingu"Na počátku nebylo nic, pak přišel roleplaying..."
Roleplaying je to, proč jsou hry na hrdiny, to co jsou. Je to jejich základní stavební kámen i koření. I Systém VAH, i jakékoli jiné herní systémy na něm nutně staví. Je to všeobecná úvaha, která by seděla k jakémukoliv systému, zatím jsme pro ni vyhradili prostor v sekci Systém VAH, protože takhle si představujeme hry na hrdiny a na tom chceme stavět i v Systému VAH...

Kouzlo roleplayingu,
aneb o čem by měla být hra na hrdiny a o čem ne...

Je velký rozdíl, když mladík okomentuje výstřih šlechtičny jako, úctyhodný dekolt, na nějž může být žena jejího postavení a věku právem hrdá, nebo když utrousí, že na to jaká je to stará rašple má ještě docela pěkný kozy. V tom vidím kouzlo roleplayingu. Můžete být, kdo chcete a jaký chcete, jen to musíte umět zahrát. Ve výsledku nezáleží na vaší charismě, nebo na tom kolik máte bodů ve vzhledu, nebo jakémkoli jiném číselném vyjádření toho, že je vaše postava prostě krásná a hýří šarmem. Vy výsledku můžete házet kostkami všemožné záchranné hody, nafixlovat si několik šestek za sebou když se Pán hry (PJ, DM...) nedívá, ale i tak od drahé šlechtičny jednu schytáte, pokud se budete chovat obhrouble. Případně upadnete v nemilost, pokud patříte k těm, kteří si hází obranné hody při každé příležitosti a podaří se vám uskočit dříve, než vám ona drahá dáma jednu pleskne.
K čemu mířím, je to, že dobrodružství by nemělo záviset na hodech kostkou, ani na hodnotách, které se vám podaří naházet při tvorbě postavy. Úroveň, vybavení a to vše je podružné. To jsou jen odměny za to, jak dobře hrajete svojí postavu. Úspěch správné herní kampaně by měl záviset právě na dovednostech hráčů a ne postav. Pán hry by měl mnohem více ocenit, jestli hráči u hry myslí, než to jak jim padají kostky. Ač se to zdá být na první pohled jasné s údivem pozoruji stereotypy, které se při hraní RP her objevují.
Například hráči válečníků, nebo postav, které příliš rozumu, ani krásy nepobrali si myslí, že skoro žádný roleplaying nepotřebují, stačí jim házet kostkou a kosit monstra. Opak je pravdou, zahrát hloupého barbara je pro člověka s průměrným IQ těžší, než hrát postavu, jejíž inteligence odpovídá té vaší. Teď nemluvím o tom, že se musíte tvářit celé tažení patřičně přihlouple, ale o tom, co vaše postava zvládne a nezvládne vymyslet. Navíc souvislost inteligence s chováním může být často zřejmá, ale nemusí být už tak zřejmá s vychováním a etikou, či morálkou.
Dalším stereotypem je to, že v družince obvykle vyjednává jedna postava. Úplně nejhorší situace je, když je vybrána čistě podle hodnot (například má podle Drd nejvyšší charismu). Ta se poté stává mluvčím celé družinky prakticky ve všech jednáních s cizími postavami atd. Krom toho, že to způsobuje často lenost ostatních hráčů, stává se, že tato postava vyjednává i v prostředí, které nezná a které by jí v reálném životě bylo nepřátelské. Například dobře oblečený a upravený modrooký mladík nemůže jen tak zapadnout do nějaké pochybné hospody a začít tam tahat informace z podnapilých horalů. Pravděpodobně by s ním rychle vyběhli. Tam může jít nejlépe bojovník, který se bude chovat na úrovni, podle měřítek tamní hospody. To znamená, že i hráč válečníka musí zvládnout obhroublou a hloupou konverzaci, kterou by v reálném životě neztrácel ani minutu. Obdobné principy platí i u ostatních postav. Hráči často volí postavy, které jsou pravým opakem jejich identity v reálném životě. Během hry pak mohou zjistit, že jim postavy vůbec nesedí, a že mohou být rádi, že nejsou vysocí svalnatí hlupáci, nebo obrýlení knihomolové a podobně. Jindy zase u sebe mohou hráči nalézt, něco, co vůbec nečekali... A o tom si myslím, že je roleplaying a proto se rád věnuji hrám na hrdiny. Tak nehrejte v kostky, hrajte na hrdiny, buďte hrdinové!

Diskuse pro článek Kouzlo roleplayingu:

Přidat komentář:

Nick:

Text:

[.smile01.gif./] [.smile09.gif./] [.smile08.gif./] [.smile02.gif./] [.smile10.gif./] [.smile07.gif./] [.smile04.gif./] [.smile03.gif./] [.smile05.gif./] [.smile06.gif./]
Uživatel:
Heslo:
Nemáte účet?

Skřeti


TOPlist





Add to Google








Taria
Dračí Doupě 2